Upphandling verksamhetssystem

Dags att upphandla verksamhetssystem – Del 1

Avtalet med vår nuvarande lärportal, Edwise, sträcker sig fram till januari 2019. Det innebär att det är dags för oss att upphandla igen. Jag skriver medvetet att vi inte ska upphandla ett NYTT system, för det vet vi inte om det blir. Alla företag är välkomna att svara på en upphandling och vem vet, det blir kanske Edwise igen. Vi går in i denna process med ett helt öppet sinne.

Vår utgångspunkt är att låta upphandlingsarbetet vara så transparent som möjligt. Det innebär att vi här på denna blogg kommer att skriva inlägg kring vårt löpande arbete som gör att ni kan följa processen.

I grova drag ser tidsplanen ut som följer:
Hösten 2017 – förarbete och kravställning
Våren 2018 – upphandling och val av leverantör
Sommaren 2018 – installation och konfiguration
Hösten 2018 – förberedelser för övergång och utbildning
Januari 2019 – Allt klart!

En styrgrupp kommer att leda det övergripande arbetet. Här ingår skolchef Jeanette Willby, IT-chef Napoleon Truedsson, enhetschef upphandling Linda-Marie Malm, IKT-assistent Chris Birgersson, IKT-pedagog Malin Nilsson samt specialpedagog Per Skoog.

Därtill kommer en arbetsgrupp, bestående av representanter från alla enheter (förskolor, grundskolor, grundsärskola och gymnasieskola), med olika roller och funktioner i vår verksamhet (som lärare, administratörer, skolledare, vårdnadshavare), att arbeta med förarbete, kravställning och utvärdering.

Efter arbetsgruppens första möte (6/10-17) kommer en enkät att skickas ut till all personal och vårdnadshavare i syfte att samla in synpunkter och tankar. Enkäten kommer att distribueras genom Edwise.

Mer info kommer längre fram…

/Malin

Kommentera