IKTeket, Skoldatatek

Lyckas i lärandet

Vi på IKTeket har varit usla på att blogga den senaste tiden. Vi lovar att försöka skärpa till oss på detta område

Igår var jag på SPSMs(Specialpedagogiska myndigheten) konferens “Lyckas i lärandet” i Malmö. Just nu är SPSM ute på en turne genom Sverige för att lyfta frågan om tillgängliga lärmiljöer för alla.
Konferensen hade ett späckat schema med föreläsare från olika myndigheter som berättade om sin del och infallsvinkel i frågan om tillgänglighet. Det var en del tyckande, absolut, men det handlade väldigt mycket om vad som faktiskt står i våra lagar och vad vi i skolan måste förhålla oss till. Det är inte frågor som vi kan välja bort eller prioritera bort. Det handlar om rena fakta, en del statistik och forskning.
Ganska omgående dök tanken upp om att jag nog inte borde ha åkt själv. För det är så bra. Dessutom kändes det väldigt smart att man samlade flera myndigheter på ett ställe kring ett ämne. Man höll ett rasande tempo. Dessutom var de som föreläste väldigt skickliga. Tex kändes det närmast underhållande när Skolverket presenterade resultatet av en enkät som man gjort. Då är man duktig som föreläsare.
Några viktiga punkter från konferensen:
1. SPSMs material om tillgängliga lärmiljöer bör vi använda. Jag har inte koll på om det kanske redan är väl förankrat och används på kommunens olika enheter – annars borde vi nog börja göra det. I materialet ingår kartläggning, handledning och handlingsplan. Finns GRATIS att ladda ner här: Man kan också beställa på SPSM. DATE – kartläggningsmaterial för tillgängliga lärmiljöer
2. Frågan om särskilda undervisningsgrupper togs upp och ventilerades. Skolverket och skolinspektionen sade sitt i frågan. Jag tänker att det är viktigt att man belyser frågan och pratar om hur vi i kommunen ska tänka kring dessa grupper.
3. Får alla rätt förutsättningar för att lära? Finns det något vi kan förändra? Handlar allt om pengar? Skolhuvudman, rektor, Specialpedagoger och pedagoger – vilka roller och förutsättningar får man? Behövs något förändras?
4. Professor Bengt Persson berättade sin syn kring inkludering och vikten av att eleverna känner tilltro till sin förmåga och till sina lärare. Så intressant. Han vill hellre prata om inkluderande undervisning än om inkludering. Smaka och fundera på skillnaderna i uttrycken. Hur tänker vi i kommunen kring inkludering? Han berättade också om Essungastudien. Kan vi dra lärdom av denna studie på något sätt?
5. Sen kom Ann-Marie Körling och pratade om Tillgänglig undervisning. Nu vet jag inte om du känner till Ann-Marie Körling? Jag har från och till läst och lyssnat på Ann-Marie iaf tio år. När jag först kom i kontakt med henne pratade hon mycket om undervisning, bedömning och att ställa frågor. Idag är hon läsambassadör och är vassare än någonsin. Hon är en fantastisk föreläsare och levererar en och annan oneliners som bara sätter sig i huvudet och fastnar. Eller vad säger du om den här frågan: “Vill jag vara elev i mitt eget klassrum?” Den frågan hoppas man ju att alla undervisande lärare ställer sig varje dag. Gör vi det? Levererar vi? Gör vi vår undervisning intressant och omväxlande? Ger vi tillräcklig ledning och stimulans? Det är tuffa frågor men det är frågor som väl är grundläggande för oss som jobbar i skolan. Vi är superviktiga och då gäller det att vi axlar uppdraget.
6. Det var många av föreläsarna som berättade om extra anpassningar och hur det ska fungera. Vi fick höra och se exempel från skolor som lyckats. Man har gjort en studie på 15 skolor runt om i Sverige. Tre av dem fick ingen anmärkning och alla tre finns i Skåne. En av dem var Rosengårdsskolan i Malmö. Det dem berättade var inga konstigheter och inga nyheter. Dvs om man gör undervisningen tillgänglig för alla från början, så blir det så himla mycket lättare för alla inblandade. Det är viktigt att redan i planeringsstadiet av en lektion fundera på hur undervisningen ska kunna vara tillgänglig för alla. Och detta gäller alla lektioner, varje dag. Och det är inte valfritt om man ska göra sin undervisning tillgänglig. Det finns lagar som gäller detta.

Som ansvarig för Sjöbo kommuns Skoldatatek ser jag att jag kan vara en del kring att utveckla tillgänglig undervisning för alla.

Vi skapar den bästa skolan tillsammans.

Ring mig
Trevlig helg!
//Gunilla Sonesson

Kommentera