Upphandling verksamhetssystem

Vi upphandlar – del 4

Det går framåt, vi har kommit ytterligare en bit på vägen. Vi fortsätter vår upphandlingsprocess i så mycket transparens vi kan för att låta er följa processen, men utan att avslöja innehåll i vår upphandling.

Arbetsgruppen har haft ett andra möte. Här hade vi en kort presentation av upphandlingsprocessen och sedan gick vi igenom de svar som vi har fått in på vår RFI (Request For Information) och de två enkäter som riktade sig till personal och vårdnadshavare. I grupper formulerades därefter förslag på krav som vi önskar ställa i upphandlingen. Krav som sedan viktades mot varandra då deltagarna fick i uppdrag att göra en prioriteringslista. Inte helt lätt, men härliga diskussioner!

Styrgruppen kommer nu att ta vid arbetsgruppens arbete och formulera ytterligare krav som vi önskar ställa i upphandlingen. Som stöd i detta arbete har vi allt vårt förarbete (de visningar av lärplattformar vi haft, svar på RFI och enkäter samt arbetsgruppens resonemang och tankar), informationssäkerhetsskattningsverktyget KLASSA från SKL samt andra kommuners upphandlingsunderlag.

Digitalisering och digital kompetens har skrivits fram tydligare i skolans styrdokument, med förändringar som börjar gälla juli 2018. En av anledningarna till detta är att eleverna ska förstå hur digital teknik med dess algoritmer påverkar oss. I vårt arbete med upphandling av lärplattform är det viktigt att vi förstår hur lärplattformarnas upplägg och algoritmer styr hur plattformen används. Genom de krav vi ställer i upphandlingen, och i vidare betydelse den lärplattform vi väljer, påverkar vi en stor del av pedagogernas administrativa arbete samt hur elever och vårdnadshavare tar del av information och dokumentation. Med andra ord ett inte så självklart arbete. Men vi gör verkligen så gott vi kan! Och när vi är osäkra så tar vi kontakt med andra för att bli klokare.

I januari träffas arbetsgruppen igen och då presenteras ett förslag på upphandlingsunderlag, för att ventileras och förbättras så att det sedan kan vandra vidare i processen.

 

Ett litet förtydligande:

Arbetsgruppen: Representanter från alla förskole- och skolenheter samt förvaltning, med olika roller så som pedagogisk personal, administratörer, skolledare och vårdnadshavare.

Styrgruppen: Skolchef, IT-chef, enhetschef för upphandling, central IKT-pedagog och IKT-administratör samt representant från gymnasiet.

Kommentera